Nosorožec, symbol Velké Zemské Matky, je africkými lidmi považován za zosobnění všeho, co je vznešené a sebe obětující. Napříč Jižní Afrikou, je nosorožec nazýván jménem Ubbejane, které znamená bojovník, vytrvalec, odhodlaný. Afričané věří, že pokud sníte o nosorožci, když máte potíže, znamená to, že vám bude skrze Boha pomoženo velmi mocnou osobou.
V knize Isilvane the Animal píše nejvýše postavený africký šaman, spisovatel a poeta Credo Mutwa:
"Pravdivá pověst o nosorožci
Právě tak, jak se lidské tělo může stát obětí rakoviny, tak se lidská mysl může stát obětí duchovní rakoviny. Ta může způsobit, že lidská bytost bude dělat věci, které jsou hanebné, nechutné, strašlivé a občas krásné. Existuje něco, čemu já říkám „pověra“, a co já vidím jako rakovinu lidstva. Pověra, stejně jako všechny věci na této planetě mají obě – pozitivní a negativní stranu. A co je na pověře nejvíce divné, že může překonat oceány, překonat celé kontinenty, a najít domov na vzdálených místech, kde se nezrodila. Tam se pak ovíjí kolem věcí v místě, kde právě je, a stane se s nimi jedno. Jednou z nejošklivějších, nejsmrtelnější a nejčernější pověrou na Zemi je pověra, že mocný roh nosorožce je afrodisiakum. Chci, aby všichni lidé, kterým záleží na zvířatech, věděli, že domněnka, že získaný nosorožčí roh je afrodisiakem, není africkou domněnkou a já to dokážu.
Dnes se nosorožec potácí na pokraji vyhubení. Vznešené zvíře, kdysi považované našimi lidmi jako symbol houževnatosti, loajality, vytrvalosti a síly, je dnes bytost vyčíslená mezi ohroženými zvířaty světa. Afrika není vinna přesvědčením, že nosorožčí roh je afrodisiakum. Jsou to lidé z Orientu, kteří jsou původem tohoto přesvědčení, jež zakořenilo v Africe a vyústilo v decimování tisíců těchto vznešených zvířat. Já, Credo Mutwa, vyzývám všechny lidi, aby pozvedli svůj hlas proti masakrování nosorožců. Nosorožci musí žít. Nosorožec musí existovat. Je bytostí tisíců pohádek a tisíců příběhů. Stejně jako slon, nebo hroch je symbolem Velké Zemské Matky.
Lidé Zulu byli národem velkých obchodníků a měli ve zvyku obchodovat se slonovinou a zlatým prachem s Portugalci v Mozambiku. Zapalovali velké ohně na pobřeží, aby zaujali portugalské lodě. A kdykoliv byli pryč na obchodní výpravě, byli zvyklý dávat pozor na dva druhy nosorožce, kteří v té době obývali Zulu království. Když viděli bílého nosorožce Ubbejana, věděli, že Portugalci s nimi v té době udělají dobrý obchod. Ale viděli-li Umkombe, černého nosorožce (také známého jako rozzlobený), věděli, že Portugalci budou tvrdě smlouvat. Zuluové používali nosorožce jako znamení a symbol mírumilovného obchodování. Ve všech starověkých tvrzích, které vidíme kolem celého jihu Afriky, tvrze jakými jsou rozvaliny v Zimbabwe a další místa, našli archeologové podobizny nosorožců, coby symbolu mírumilovného obchodu, tvrdé práce a mírumilovné ko-existence. Ve velkých typech zimbabwských tvrzí byli tito nosorožci často vyřezáváni ze dřeva, poté zabaleni do jemně roztepaného zlata a umístěni před chýše, kde bylo pokládáno zboží pro obchod.
Znovu apeluji na lidi venku: Prosím nechte nosorožce na pokoji! V Africe existují mocná afrodisiaka. Afrodisiaka, která fungují. Prášek z nosorožčího rohu vůbec nefunguje. Dokonce, napříč Jižní Afrikou lidé všech kmenů považují zvířecí roh (bez ohledu zda je to nosorožčí roh, nebo roh jakéhokoliv jiného zvířete) za zlo. Jedna z nejhorších věcí, kterou Afričan může udělat, je pálit roh uvnitř usedlosti. Naši lidé věří, že pokud spálí roh zvířete blízko místa, kde přebývají lidé, budou dáni do kletby, a že se začnou přít, budou rozděleni a dokonce zabijí jeden druhého. Naši lidé věří, že rohy zvířat mohou být použité pouze k seslání kletby na lidi, a někdy také na svou obranu proti kletbám.
Naší lidé vnímají roh ve stejném světle, jako západní lidé vnímají satanismus – je to objekt té nejčernější a nejnebezpečnější magie. Roh může být použitý jako kontejner, jako zvířecí roh, ale pokud z něj uděláte prášek, pak budete obviněni z vytvoření černé magické substance. Pokud by naši lidé původně věřili, že nosorožčí roh je afrodisiakum, Afrika by neměla tak velké populace nosorožců obou druhů, které první kolonialisti našli, když přijeli z Evropy. Nosorožci byli přímo dole na Mysu Dobré Naděje. Tam byli nosorožci všude, na území KwaZulu-Natal. Nosorožci byli ve Svobodných státech a také v původních Transvallech a dnes jsou pryč. Dnes jsou pouze v našich snech a už jenom jména míst nám dávají jen slabé ponětí toho, co kdysi bylo. V izolované části země, kde už teď nezbyli ani tři, najdete jména míst jako „Renosterkop“, což znamená „Nosorožčí hora“. „Renoster“ (nosorožec) je pryč a stojí tam pouze „kop“ (hora) připomínající historii. Nechte Afriku žít. Nechte mojí zemi přežít. Prosím."
V této knize Credo rovněž "zpívá" překrásnou starověkou píseň k uctění nosorožce:
Ubbejane, jsi duněním těchto údolí
Jsi hřmotem mezi horami
Jsi hlukem na planinách
A jsi rohem, jež měsíc miluje líbat!
Jsi Nosorožec
Jsi nepřemožitelný
Jsi křehké oko, které vidí do roků, které teprve přijdou
Jsi bystré ucho, které slyší šeptání milenců ve vysoké trávě
Jsi velký krok, který zašlápne vše do země
Jsi potěšením pro řezbáře
Jsi radostí pro malíře
Jsi písní těch, kteří odlévají do kovu
Jsi ubbejane, nosorožec!
Společně se slonem, indlovu, před mnoha generacemi, jste tancem přivedli tento svět k existenci, tak že zeleň může na tomto světě růst
Jsi tím, kdo čůrá obráceně, zatímco ostatní zvířata čůrají směrem k zemi
A říká se, že Ti, kteří byli zkropeni tvou močí v lese, poznají korunu královského majestátu!
Jsi ubbejane, nosorožec
Jsi miláček dorůstajícího měsíce
Jsi milovník ubývajícího měsíce
Jsi duněním hor
Jsi vibrací na skalní zemi
Jsi tvrdě pracujícím, pracant, který pracoval tak mnoho, že Matka Země mohla nechat růst zeleň na této Zemi
Jsi ubbejane
Ty, jehož trus se spojuje s Afrikou!
Když velcí králové, kteří bojovali v mnoha velkých bitvách chtěli uzavřít mír mezi sebou a se svými nepřáteli, šli společně - přítel a nepřítel a dřívější nepřítel - do hromady tvého trusu, ubbejane
A pak vzájemně omyli svá chodidla mlékem mladých krav, když slunce vycházelo následující ráno
Proto se věřilo, že tvůj trus, ubbejane, který si nikdo nedovolí přidat na oheň, k jeho zapálení, může přinést mír a odvést nepřátelství mezi lidmi
Ubbejane, nechť dlouho hřmíš napříč planinami Afriky
Nechť jsi viděn jako úžasné masivní tělo pohybující se mezi stromy - jedno s vysokými mraveništi a velkými skalami, neviditelný nezkušenému oku
Tak nehnutě stojíš za stromem, sledujíc mdlé oči, přibližujícího se nepřítele, nevědomého tvé přítomnosti
Ubbejane, symbole našich velkých králů
Ty, jehož únik z uvěznění je milovaný všemi básníky
Ty, který jsi symbol nezávislosti lidské duše a její nezkrotnosti!
Zabíjí tě pro nic, ubbejane, pro tvůj roh
A přesto tvůj roh je posvátný pro měsíc a nikoliv manželce kradoucí psy!
Ubbejane, nechť dlouho čůráš na pláních Afriky
Nechť dlouho skrápíš tuto zemi svojí močí!
Proto se říká, že strom který počůráš bude růst, aby se stal nejvyšším stromem v lese
A osoba, kterou počůráš se stane slavnou od jednoho konce světe k druhému
Ubbejane, zvíře našich pradávných otců
Oporo africké země
Pilíři, jež podporuješ zelený svět, který známe
Nechť žiješ dlouho, ubbejane!
Nechť máš tisíce synů a miliony dcer!
Oh, milovaný měsíční bohyní, bayete!
Doufejme, že mi lidé dáme přírodě důvod najít způsob, jak vrátit toto nádherné zvíře zpět na planiny Afriky.
V knize Isilvane the Animal píše nejvýše postavený africký šaman, spisovatel a poeta Credo Mutwa:
"Pravdivá pověst o nosorožci
Právě tak, jak se lidské tělo může stát obětí rakoviny, tak se lidská mysl může stát obětí duchovní rakoviny. Ta může způsobit, že lidská bytost bude dělat věci, které jsou hanebné, nechutné, strašlivé a občas krásné. Existuje něco, čemu já říkám „pověra“, a co já vidím jako rakovinu lidstva. Pověra, stejně jako všechny věci na této planetě mají obě – pozitivní a negativní stranu. A co je na pověře nejvíce divné, že může překonat oceány, překonat celé kontinenty, a najít domov na vzdálených místech, kde se nezrodila. Tam se pak ovíjí kolem věcí v místě, kde právě je, a stane se s nimi jedno. Jednou z nejošklivějších, nejsmrtelnější a nejčernější pověrou na Zemi je pověra, že mocný roh nosorožce je afrodisiakum. Chci, aby všichni lidé, kterým záleží na zvířatech, věděli, že domněnka, že získaný nosorožčí roh je afrodisiakem, není africkou domněnkou a já to dokážu.
Dnes se nosorožec potácí na pokraji vyhubení. Vznešené zvíře, kdysi považované našimi lidmi jako symbol houževnatosti, loajality, vytrvalosti a síly, je dnes bytost vyčíslená mezi ohroženými zvířaty světa. Afrika není vinna přesvědčením, že nosorožčí roh je afrodisiakum. Jsou to lidé z Orientu, kteří jsou původem tohoto přesvědčení, jež zakořenilo v Africe a vyústilo v decimování tisíců těchto vznešených zvířat. Já, Credo Mutwa, vyzývám všechny lidi, aby pozvedli svůj hlas proti masakrování nosorožců. Nosorožci musí žít. Nosorožec musí existovat. Je bytostí tisíců pohádek a tisíců příběhů. Stejně jako slon, nebo hroch je symbolem Velké Zemské Matky.
Lidé Zulu byli národem velkých obchodníků a měli ve zvyku obchodovat se slonovinou a zlatým prachem s Portugalci v Mozambiku. Zapalovali velké ohně na pobřeží, aby zaujali portugalské lodě. A kdykoliv byli pryč na obchodní výpravě, byli zvyklý dávat pozor na dva druhy nosorožce, kteří v té době obývali Zulu království. Když viděli bílého nosorožce Ubbejana, věděli, že Portugalci s nimi v té době udělají dobrý obchod. Ale viděli-li Umkombe, černého nosorožce (také známého jako rozzlobený), věděli, že Portugalci budou tvrdě smlouvat. Zuluové používali nosorožce jako znamení a symbol mírumilovného obchodování. Ve všech starověkých tvrzích, které vidíme kolem celého jihu Afriky, tvrze jakými jsou rozvaliny v Zimbabwe a další místa, našli archeologové podobizny nosorožců, coby symbolu mírumilovného obchodu, tvrdé práce a mírumilovné ko-existence. Ve velkých typech zimbabwských tvrzí byli tito nosorožci často vyřezáváni ze dřeva, poté zabaleni do jemně roztepaného zlata a umístěni před chýše, kde bylo pokládáno zboží pro obchod.
Znovu apeluji na lidi venku: Prosím nechte nosorožce na pokoji! V Africe existují mocná afrodisiaka. Afrodisiaka, která fungují. Prášek z nosorožčího rohu vůbec nefunguje. Dokonce, napříč Jižní Afrikou lidé všech kmenů považují zvířecí roh (bez ohledu zda je to nosorožčí roh, nebo roh jakéhokoliv jiného zvířete) za zlo. Jedna z nejhorších věcí, kterou Afričan může udělat, je pálit roh uvnitř usedlosti. Naši lidé věří, že pokud spálí roh zvířete blízko místa, kde přebývají lidé, budou dáni do kletby, a že se začnou přít, budou rozděleni a dokonce zabijí jeden druhého. Naši lidé věří, že rohy zvířat mohou být použité pouze k seslání kletby na lidi, a někdy také na svou obranu proti kletbám.
Naší lidé vnímají roh ve stejném světle, jako západní lidé vnímají satanismus – je to objekt té nejčernější a nejnebezpečnější magie. Roh může být použitý jako kontejner, jako zvířecí roh, ale pokud z něj uděláte prášek, pak budete obviněni z vytvoření černé magické substance. Pokud by naši lidé původně věřili, že nosorožčí roh je afrodisiakum, Afrika by neměla tak velké populace nosorožců obou druhů, které první kolonialisti našli, když přijeli z Evropy. Nosorožci byli přímo dole na Mysu Dobré Naděje. Tam byli nosorožci všude, na území KwaZulu-Natal. Nosorožci byli ve Svobodných státech a také v původních Transvallech a dnes jsou pryč. Dnes jsou pouze v našich snech a už jenom jména míst nám dávají jen slabé ponětí toho, co kdysi bylo. V izolované části země, kde už teď nezbyli ani tři, najdete jména míst jako „Renosterkop“, což znamená „Nosorožčí hora“. „Renoster“ (nosorožec) je pryč a stojí tam pouze „kop“ (hora) připomínající historii. Nechte Afriku žít. Nechte mojí zemi přežít. Prosím."
V této knize Credo rovněž "zpívá" překrásnou starověkou píseň k uctění nosorožce:
Ubbejane, jsi duněním těchto údolí
Jsi hřmotem mezi horami
Jsi hlukem na planinách
A jsi rohem, jež měsíc miluje líbat!
Jsi Nosorožec
Jsi nepřemožitelný
Jsi křehké oko, které vidí do roků, které teprve přijdou
Jsi bystré ucho, které slyší šeptání milenců ve vysoké trávě
Jsi velký krok, který zašlápne vše do země
Jsi potěšením pro řezbáře
Jsi radostí pro malíře
Jsi písní těch, kteří odlévají do kovu
Jsi ubbejane, nosorožec!
Společně se slonem, indlovu, před mnoha generacemi, jste tancem přivedli tento svět k existenci, tak že zeleň může na tomto světě růst
Jsi tím, kdo čůrá obráceně, zatímco ostatní zvířata čůrají směrem k zemi
A říká se, že Ti, kteří byli zkropeni tvou močí v lese, poznají korunu královského majestátu!
Jsi ubbejane, nosorožec
Jsi miláček dorůstajícího měsíce
Jsi milovník ubývajícího měsíce
Jsi duněním hor
Jsi vibrací na skalní zemi
Jsi tvrdě pracujícím, pracant, který pracoval tak mnoho, že Matka Země mohla nechat růst zeleň na této Zemi
Jsi ubbejane
Ty, jehož trus se spojuje s Afrikou!
Když velcí králové, kteří bojovali v mnoha velkých bitvách chtěli uzavřít mír mezi sebou a se svými nepřáteli, šli společně - přítel a nepřítel a dřívější nepřítel - do hromady tvého trusu, ubbejane
A pak vzájemně omyli svá chodidla mlékem mladých krav, když slunce vycházelo následující ráno
Proto se věřilo, že tvůj trus, ubbejane, který si nikdo nedovolí přidat na oheň, k jeho zapálení, může přinést mír a odvést nepřátelství mezi lidmi
Ubbejane, nechť dlouho hřmíš napříč planinami Afriky
Nechť jsi viděn jako úžasné masivní tělo pohybující se mezi stromy - jedno s vysokými mraveništi a velkými skalami, neviditelný nezkušenému oku
Tak nehnutě stojíš za stromem, sledujíc mdlé oči, přibližujícího se nepřítele, nevědomého tvé přítomnosti
Ubbejane, symbole našich velkých králů
Ty, jehož únik z uvěznění je milovaný všemi básníky
Ty, který jsi symbol nezávislosti lidské duše a její nezkrotnosti!
Zabíjí tě pro nic, ubbejane, pro tvůj roh
A přesto tvůj roh je posvátný pro měsíc a nikoliv manželce kradoucí psy!
Ubbejane, nechť dlouho čůráš na pláních Afriky
Nechť dlouho skrápíš tuto zemi svojí močí!
Proto se říká, že strom který počůráš bude růst, aby se stal nejvyšším stromem v lese
A osoba, kterou počůráš se stane slavnou od jednoho konce světe k druhému
Ubbejane, zvíře našich pradávných otců
Oporo africké země
Pilíři, jež podporuješ zelený svět, který známe
Nechť žiješ dlouho, ubbejane!
Nechť máš tisíce synů a miliony dcer!
Oh, milovaný měsíční bohyní, bayete!
Doufejme, že mi lidé dáme přírodě důvod najít způsob, jak vrátit toto nádherné zvíře zpět na planiny Afriky.